min ingångspunkt
Jag har dryga 20 års erfarenhet av utbildningsväsendet. Jag har arbetat med barn från 1-12 år och haft olika roller och funktioner på mina arbetsplatser.
Jag möter både vuxna och barn med inställningen att alla vill göra sitt bästa, och med nyfikenhet försöka förstå var eller vad det är som blir för svårt i situationerna när det inte fungerar.
Det finns massor som vi inom skolans värld, oavsett om det är förskolan eller grundskolan kan göra för att eliminera hinder som uppstår i miljön. Både i den fysiska, den pedagogiska och den sociala miljön. Om vi "breddar basen", dvs gör små justeringar, kan vi få fler att lyckas. Det är min största drivkraf, att få alla barn att känna att de kan, att de är fantastiska och är omtyckta just precis som de är.
Vi är alla olika, har olika styrkor och olika utmaningar. Det är den mångfalden som gör livet spännande.
Vi alla har nog en del händelser i våra liv som starkt påverkat oss, och olika personer som gör starka avtryck på oss.
Jag har mött många fantastiska personer under mina år som lärare och specialpedagog. Människor som på ett eller annat sätt lämnat spår hos mig och som jag fått nya insikter och tankar ifrån.
Människor jag stött på under min tid som student har såklart också gjort mer eller mindre starka intryck på mig, och jag vill nämna två. Under lärarutbildningen läste vi Janusz Korczaks bok "Barnets rätt till respekt". Korczaks livsöde och starka övertygelse kring barns mänskliga rättigheter under den tiden i historien gav mig känslan av att kunde han, borde vi också kunna.
En annan författare som gjort ett stort intryck på mig är Bo Hejlskov Elvén. Hans sätt att outtröttligt prata om hur vi som arbetar med människor kan tänka för att göra förändringar i vårt bemötande, i vår miljö, för att människorna vi möter i så stor utsträckning som möjligt ska lyckas.
2001
2013
2014
2016
2022
april
2022
Påbörjar min lärarutbildning på lärarhögskolan i Stockholm. Under loven arbetar jag på Rågens förskolor där jag senare påbörjar min förskollärarkarriär
Påbörjar min specialpedagogutbildning på Stockholms universitet
Under sista halvåret på specialpedagogutbildningen arbetar jag även 80% som specialpedagog på Norra ängbysskola. Norra ängby är en stor skola med ca 800 elever i årskurserna F-6
börjar som specialpedagog inom förskolan, arbetar på tre olika enheter och stöttar pedagoger i arbetet med barnen, samt ledningen i organisationsfrågor
Flyttar till Leknäs och startar mitt bolag "Leknäs konsultation
Fick mitt första uppdrag som frilansande specialpedagog på en högstadiumskola i Sala. Hjälper lärarna med pedagogiska utredningar, åtgärdsprogra samt uppföljningar
Copyright © Alla rättigheter förbehållna